Hajdúnánás Város logó
Köszöntjük Magdolna, Magda nevű látogatóinkat!
2019. július 22.
Hírek >> Aktuális hírek
Archívum

2013-07-30 12:50:00

Tájékoztató

a 2013. szeptember 1-jétől működő központi orvosi ügyeleti ellátásról

A szakmapolitika és a vonatkozó jogszabályok a háziorvosi alapellátásnak és a sürgősségi ellátásnak a szétválását támogatja az utóbbi 10 évben. Ennek lett a következménye az, hogy Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő-testülete is emellett a megoldás mellett döntött.

Első lépcsőként a képviselő-testület a 126/2013. (III. 28.) számú Képviselő-testületi Határozatában kinyilvánította azon szándékát, hogy Hajdúnánás lakosságának központi orvosi ügyeleti ellátását orvosi ügyeleti ellátásra specializálódott vállalkozás igénybevételével kívánja ellátni.

A képviselő-testület a 298/2013. (VI. 28.) számú Képviselő-testületi Határozatával a „Központi orvosi ügyeleti feladatok ellátása” tárgyú közbeszerzési eljárást lezáró döntést eredményessé nyilvánította, illetve a 299/2013. (VI. 28.) számú Képviselő-testületi Határozatával a közbeszerzési eljárás nyertesévé az Orvosi Ügyelet Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft-t (4031 Debrecen, István út 6.) nyilvánította.

A központi orvosi ügyeleti feladatokat a fentiek szerint megkötött szerződés alapján a társaság kizárólag Hajdúnánás város közigazgatási területén látja el.


Az Orvosi Ügyelet Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. 14 éve működtet központi orvosi ügyeletet, aki tevékenységéről számon kérhető, beszámoltatható.

A Kft. munkatársai hétköznapokon este 6 órától másnap reggel 8 óráig fogják ellátni Hajdúnánáson az orvosi ügyeletet. A 16.00 és 18.00 óra közötti időszakot a Városi Rendelőintézet kollégái látják majd el, megfelelő rendelkezésre állással.

A városlakók részéről joggal merülhet fel az a kérdés, hogy milyen változást fognak tapasztalni a betegek az orvosi ügyelet munkájában.

A Nonprofit Kft. alkalmazottaihoz betérő beteg alapvetően két szembetűnő változást fog észlelni:

  1. Amennyiben az ügyeletet hívja majd valaki, az Országos Mentőszolgálattal közös diszpécserszolgálat fog bejelentkezni. A megyében 10 ügyeleti központtal dolgoznak, ahol már ilyen módon történik a hívásoknak a kezelése. A mentőszolgálat diszpécser munkatársai fogadják a hívásokat, akik erre a feladatra kiképzett szakemberek, munkájukat számtalan dolog segíti. Ismerik az érvényes protokollokat, a kikérdezési szabályokat. Nagyon komoly gyakorlat van mögöttük, a rendelkezésükre álló technológiával egy-egy helyszínt könnyen be tudnak azonosítani annak érdekében, hogy oda a megfelelő egységet a leggyorsabban el tudják juttatni. Ennek az az óriási előnye, hogy nem a betegnek kell azon gondolkodnia, vajon az ő problémája kire tartozik. Ezt az a szakember fogja eldönteni célzott, jól feltett kérdésekkel, aki a telefonhívást fogadja.

    A diszpécser megteheti azt, ha meghallgatja a beteget, vagy az ő hozzátartozója által elmondottakat, hogy azonnal a mentőszolgálatot értesíti. Nem biztos, hogy az ügyeletet fogja kiküldeni, aki majd a helyszínre érve fedezi fel, hogy mentőre van szükség, hanem rögtön a mentőszolgálatot fogja hívni, ha pld. egy agyvérzésről vagy súlyos balesetről van szó. Ez legalább 5-10 percet spórol mindenkinek, amely bizonyos esetekben az életben maradást jelentheti.

    Dönthet úgy, hogy a probléma nem igényel akkut mentő feladatot, hanem csak klasszikus központi ügyeleti feladatot. Ebben az esetben a kollégáit fogja a helyszínre irányítani, akiket GPS-el lehet követni, illetve a bejelentőt is folyamatosan tudják tájékoztatni arról, hogy mikor ér ki az ügyelet. Az orvos nem egyedül fog kimenni a beteghez, hanem egy szakképzett ápoló képesítésű gépkocsivezetővel.

    Amennyiben valamilyen rendkívüli eset történik, pld. később ér ki az ügyelet, abban az esetben is vissza tudják hívni a bejelentőt.

    Arra is lehetőség van, ha a probléma nem igényel orvosi beavatkozást, hogy a megfelelő egészségügyi szakképesítéssel rendelkező diszpécser tanácsot adjon, vagy az orvosok konferenciahívással nyújtsanak segítséget a beteg részére.

  2. Az orvosok személyében is változás lesz. A Nonprofit Kft. vezetősége a korábbiakban az ügyeletben dolgozó orvos kollégákra is számít, felajánlják nekik az együttműködési lehetőséget. Azoknak a munkatársaknak, akik érdeklődnek a sürgősségi ellátás iránt, továbbra is helyük lesz a hajdúnánási ügyeleti ellátásban. Olyan kollégákat szeretnének alkalmazni, akik a megyében már komolyabb tapasztalatot szereztek a sürgősségi ellátásban, jól ismerik a saját rendszerüket, éppen ezért hatékonyan fognak tudni dolgozni.

Az ügyelet helyszíne nem fog változni. A hajdúnánási ügyelet felszereltsége, gyógyszerezettsége teljes mértékben megfelel a hatályos jogszabályoknak.

A közbeszerzési eljárás nyertese néhány új készítménynek, eszköznek a bevezetését tervezi. Alkalmazni fognak olyan szetteket, amelyek a csonton keresztüli gyógyszerkészítmények és infúzió adását teszik majd lehetővé, vagy pld. manuális defibrillátort, amellyel többfajta ritmuszavart lehet kezelni.

Egy profin szervezett és a valóságban komolyan bizonyított irányítási háttér kerül az ügyeleti munka mögé.

Aki szeptember 1-jétől hívja az ügyeletet, vagy betér az ügyeletre, egy jól szervezett csapattal fog találkozni. A Kft. munkatársai maximálisan törekednek arra, hogy empatikusan és nagyon korrekten kommunikáljanak a betegekkel. Amennyiben bárkinek panasza vagy megjegyzése lesz, nagyon hamar fognak rá reagálni, általában a cég stratégiai igazgatója vizsgálja ki ezeket az eseteket, amelyeket jellemzően sikerül megnyugtatóan rendezni.

Az orvosi ügyeletet ellátó vállalkozó elérhetősége:

Orvosi Ügyelet Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
4031 Debrecen, István út 6.
Tel: 06-52-783-511
Fax: 06-52-787-531
e-mail: titkarsag@orvosiugyeletkht.hu


vissza